Accu Inleren Start Stop Systeem

De stelregel voor het inleren van een accu is:

Bij elke auto met een start-stop-systeem moet een nieuwe accu ingeleerd worden. Hetzelfde geldt voor recente modellen van luxe merken als Audi, BMW en Mercedes. Na het plaatsen van een nieuwe accu geeft de auto zelf aan (door middel van een lichtje in het dashboard) of een accu ingeleerd kan / moet worden.

Waarom moet dit eigenlijk gebeuren?

De computer van de auto houdt bij hoe vaak de bestuurder gebruikmaakt van het start-stop -systeem. Elke start-stop-actie en bijbehorende slijtage aan de accu wordt geregistreerd. Als de bestuurder een X-aantal keer gebruik heeft gemaakt van het systeem, dan zal de auto-computer vervanging adviseren. Dit gebeurt middels een knipperlichtje op het dashboard. Ook valt het start-stop-systeem in veel auto's uit totdat de accu is vervangen. Dit is een extra aansporing om direct een nieuwe accu te plaatsen.

De accu van een auto zorgt ervoor dat de motor kan starten. Daarnaast krijgen verschillende onderdelen zoals radio, verlichting en verwarming stroom van de accu. Door regelmatig de accu in de auto van jouw klant te controleren en deze tijdig te vervangen, voorkom je dat jouw klant stil komt te staan met een lege accu. Maar als de accu vervangen is, moet je de nieuwe accu dan inleren?  

Er wordt slechts één type accu voorgeschreven, deze moet met een systeemtester zoals bijvoorbeeld een KTS aangemeld worden. Dit is onder andere het geval bij verschillende modellen van BMW.

Er wordt één of meerdere type accu’s voorgeschreven. De nieuwe accu moet met een systeemtester aangemeld worden via het ‘uitgebreid menu’. Dit is onder andere het geval bij diverse modellen van Audi, Volkswagen, Mercedes en Peugeot.

Er wordt één of meerdere type accu’s voorgeschreven. De nieuwe accu kan niet worden aangemeld met een systeemtester, inleren gebeurd tijdens het rijden. Dit is het geval bij onder andere de Fiat 500, Peugeot 108, Citroën C1 en de Toyota Aygo.

Inleren zorgt namelijk niet alleen voor de juiste aansturing van de laadstroom van de dynamo. Daarnaast zorgt het inleren ook voor het heractiveren van de aggregaat uitschakeling, zoals rechter stoelverwarming en de achterruitverwarming. Dat heractiveren is belangrijk omdat de batterij-sensor, wanneer deze meet dat de accu aan vervanging toe is, gebruikers uitschakelt om zo het stroomverbruik te beperken.

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden
© 2010 - 2021 Energy-shop | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel