Accu Inleren / vervangen Start Stop Systeem

De stelregel voor het inleren van een accu is:

Bij elke auto met een start-stop-systeem moet een nieuwe accu ingeleerd worden. Hetzelfde geldt voor recente modellen van luxe merken als Audi, BMW en Mercedes. Na het plaatsen van een nieuwe accu geeft de auto zelf aan (door middel van een lichtje in het dashboard) of een accu ingeleerd kan / moet worden.

Waarom moet dit eigenlijk gebeuren?

De computer van de auto houdt bij hoe vaak de bestuurder gebruikmaakt van het start-stop -systeem. Elke start-stop-actie en bijbehorende slijtage aan de accu wordt geregistreerd. Als de bestuurder een X-aantal keer gebruik heeft gemaakt van het systeem, dan zal de auto-computer vervanging adviseren. Dit gebeurt middels een knipperlichtje op het dashboard. Ook valt het start-stop-systeem in veel auto's uit totdat de accu is vervangen. Dit is een extra aansporing om direct een nieuwe accu te plaatsen.

De accu van een auto zorgt ervoor dat de motor kan starten. Daarnaast krijgen verschillende onderdelen zoals radio, verlichting en verwarming stroom van de accu. Door regelmatig de accu in de auto van jouw klant te controleren en deze tijdig te vervangen, voorkom je dat jouw klant stil komt te staan met een lege accu. Maar als de accu vervangen is, moet je de nieuwe accu dan inleren?  

Er wordt slechts één type accu voorgeschreven, deze moet met een systeemtester zoals bijvoorbeeld een KTS aangemeld worden. Dit is onder andere het geval bij verschillende modellen van BMW.

Er wordt één of meerdere type accu’s voorgeschreven. De nieuwe accu moet met een systeemtester aangemeld worden via het ‘uitgebreid menu’. Dit is onder andere het geval bij diverse modellen van Audi, Volkswagen, Mercedes en Peugeot.

Er wordt één of meerdere type accu’s voorgeschreven. De nieuwe accu kan niet worden aangemeld met een systeemtester, inleren gebeurd tijdens het rijden. Dit is het geval bij onder andere de Fiat 500, Peugeot 108, Citroën C1 en de Toyota Aygo.

Inleren zorgt namelijk niet alleen voor de juiste aansturing van de laadstroom van de dynamo. Daarnaast zorgt het inleren ook voor het heractiveren van de aggregaat uitschakeling, zoals rechter stoelverwarming en de achterruitverwarming. Dat heractiveren is belangrijk omdat de batterij-sensor, wanneer deze meet dat de accu aan vervanging toe is, gebruikers uitschakelt om zo het stroomverbruik te beperken.

 

Ga naar EFB en AGM Start Stop Accu's

EFB Start Stop Accu's EFB Start Stop Duracell Accu's AGM Start Stop Accu's AGM Start Stop Duracell Accu's

 

 

 

 

Wat is een start stop batterij?
Start-stop-technologie verlaagt het brandstofverbruik en de uitstoot door stationair draaiende motoren uit te schakelen. Het ondersteunen van start-stop-technologie is echter slechts een van de taken van de batterij.

 

Kan een gewone accu in een start stop auto?
Gebruik nooit conventionele startaccu's voor auto's met een start-stop- of regeneratiesysteem, want alleen AGM- en EFB-accu's kunnen de cyclische belastingen aan. Haal ook de AGM- en EFB-accu's niet door elkaar en gebruik dezelfde technologie. Vervang AGM dus altijd door AGM en EFB door EFB.

 

Wat is een EFB accu?
EFB komt van Enhanced Flooded Battery,. In plaats van een glasvezelmat, wordt bij een EFB batterij een polyethyleen-vezelmat gebruikt. Het voordeel van deze batterij is dat hij goedkoper is en beter tegen de hitte kan dan de AGM batterij. Overzicht EFB Accu's


Wat is een AGM accu?
AGM betekent Absorbed Glass Matt. Deze AGM matten zijn om de loodplaten van de start stop accu heen gevouwen en hebben al het losse zuur opgezogen. Bij diepe belasting trekken de dunne plaatjes van een startaccu heel snel krom. Deze glas matten zorgen ervoor dat dat niet gebeurd.
AGM accu's kennen een groot aantal voordelen. Ze hebben een lange levensduur, geringe zelfontlading en zijn onderhoudsvrij. Daarmee zijn ze aantrekkelijker dan andere soorten loodaccu's. Een ander voordeel is dat de accu's hermetisch gesloten zijn en niet lekken. Doordat het zuur niet los in de accu zit, zal een AGM accu nooit lekken. Overzicht AGM Accu's

 

Het verschil tussen EFB en AGM
AGM- en EFB-technologieën zijn vergelijkbaar met elkaar, het belangrijkste verschil is de gebruikte elektrolyt. In het eerste geval wordt vloeistof gebruikt, glasvezel fungeert als een envelop. Deze optie loopt helemaal niet uit. Bij de EFB is het ook vloeibaar, wanneer je schudt, is het zelfs hoorbaar hoe het flopt, maar het is veel kleiner en de platen zijn dichter gewikkeld. De elektrochemische vloeistof is niet verzegeld in de glasvezel. We kunnen zeggen dat EFB-technologie een kruising is tussen gewone batterijen en AGM.

 

Hoe vervangt u een start-stop accu?

De vervangprocedure van een start-stop accu komt in grote mate overeen met die van het vervangen van een normale auto accu. Maar er zijn ook enkele belangrijke verschillen. De eerste is de locatie van de start-stop accu. Een normale auto accu zit vrijwel altijd onder de motorkap, dicht bij het motorblok. Een start-stop accu daarentegen kan op verschillende plekken zitten, en zit lang niet altijd onder de motorkap. Het is dan ook belangrijk te weten waar deze accu zich bevindt, bijvoorbeeld achter de voorbumper of in de achterbak.

Daarnaast is een start-stop accu altijd gekoppeld aan de verschillende systemen die in een nieuwe auto aanwezig zijn. Het vervelende van het vervangen van de accu is dat normaal gesproken deze systemen zonder stroom zouden komen te zitten, waardoor deze na het plaatsen van de nieuwe accu niet meer correct functioneren. De eenvoudigste manier om dit te voorkomen is door de auto permanent van stroom te voorzien, ook terwijl u de oude accu vervangt.

Om dit te doen kunt u voordat u begint met het verwijderen van de negatieve kabel uit de poolklem van de oude accu, startkabels op zowel de negatieve als de positieve poolklemmen plaatsen, welke aan een andere auto accu of een powerbank gekoppeld zijn. Zo kunt u de periode zonder accu in de auto overbruggen, zonder dat de systemen resetten. De startkabels kunt u vervolgens verwijderen als u de nieuwe accu heeft geplaatst en heeft aangesloten.

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2010 - 2022 Energy-shop | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel