Hoe wordt een nieuwe fietsaccu gemaakt

Artikelnummer: Fietsaccu Fabricage
Artikel 1 van 7
Overzicht

Hoe wordt een fietsaccu in gemaakt?

China is wereldwijd marktleider in de productie van fietsaccu’s. Dit komt door de grote beschikbaarheid van grondstoffen, de hoge mate van automatisering en de enorme schaal waarop fabrieken werken. Maar hoe ziet het productieproces van een fietsaccu er eigenlijk uit? Hieronder volgt een stap-voor-stap uitleg.


1. Van grondstoffen naar elektroden

Een fietsaccu bestaat in de basis uit een kathode en een anode, gescheiden door een dunne film (de separator).

  • Kathode: meestal gemaakt Lithium.
  • Anode: meestal grafiet.

Deze materialen worden in poedervorm gemengd met een bindmiddel en oplosmiddel. Het resultaat is een slurry (pasta), die op dunne metaalfolies wordt aangebracht: aluminium voor de kathode en koper voor de anode. Na het coaten worden de folies gedroogd en op maat gesneden.


2. Celassemblage

De bewerkte folies worden vervolgens verwerkt tot batterijcellen. 

  • Oprollen (cylindrische cellen, vergelijkbaar met AA-batterijen).

Tussen de lagen komt de separator die kortsluiting voorkomt. Daarna worden de cellen verpakt in een metalen huls of een flexibele pouch.


3. Elektrolyt toevoegen

Om de ionen door de cel te laten bewegen, wordt een elektrolyt toegevoegd. Dit is meestal een oplossing van lithiumzout in organische oplosmiddelen. Het vullen gebeurt in vacuüm, zodat er geen lucht of vocht in de cel achterblijft. Vervolgens wordt de cel luchtdicht afgesloten door lassen of sealen.


4. Het formatieproces

Elke cel ondergaat een zorgvuldig formatieproces: langzaam opladen en ontladen in een gecontroleerde omgeving. Hierdoor vormt zich een dun beschermlaagje op de anode, de SEI-laag (Solid Electrolyte Interphase). Dit laagje is essentieel voor een lange levensduur en veilige werking van de batterij. Daarna worden de cellen uitgebreid getest op capaciteit, spanning en interne weerstand.


5. Van cellen naar een accupack

Een fietsaccu bestaat niet uit één cel, maar uit tientallen cellen. Deze worden eerst samengebracht in modules, die vervolgens samen een volledig accupack vormen.

Een accupack bevat naast de cellen:

  • een Battery Management System (BMS), dat spanning, temperatuur en laadstroom bewaakt,
  • koeling en isolatie voor veiligheid,
  • een stevige behuizing die beschermt tegen schokken en vocht (spatwaterdicht)

6. Kwaliteitscontrole en export

Voordat de accu’s de fabriek verlaten, worden ze uitgebreid getest op capaciteit, veiligheid en levensduur. Pas daarna gaan ze in grote aantallen naar fietsproducenten wereldwijd.

China heeft hierin een dominante rol omdat het land zowel de grondstoffen (zoals lithium en grafiet) als de productiefaciliteiten in eigen handen heeft. Daardoor kunnen ze tegen relatief lage kosten, maar op grote schaal, fietsaccu’s produceren.

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2010 - 2025 Energy-shop | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel