Welke accu lader

Welke accu lader?

Vaak als men een accu wil opladen wordt er zomaar even een lader aangehangen of men denkt: ik laad de accu wel tijdens het rijden / varen met de dynamo. Accu’s laden met de dynamo is alleen voor de start accu, voor de huishoud accu’s is dit zeer minimaal, je laad bij wat je verbruikt tijdens de reis maar een accu die half vol is krijg je nooit vol met de dynamo daarom zal je dan de accu met een lader moeten vol laden.

Door de steeds beter wordende technieken ontstaan er ook steeds specifiekere accu’s die u raad het al ook een specifieke lader nodig hebben. Wat nog meer belangrijk is het voltage en natuurlijk ook het amperage. Als eerste moet u er natuurlijk op letten dat de lader het juiste voltage kan laden [6v, 12v, 24v, 36v, 48v]. Dan kijkt u of de lader ook geschikt is voor de te laden accu. Vaak kun je op een lader meerdere standen instellen met de [MODUS] knop. Dit wordt dan vaak met een icoontje of met de woorden WET, LEAD ACID, LOOD, AGM, GEL of DRY aangegeven, als dat niet is / kan zijn de mogelijkheden meestal zeer beperkt en zul je AGM, GEL, VRLA en lithium accu’s niet kunnen laden, vaak kun je dan alleen lood accu’s laden.

Het volgende wat belangrijk is het amperage (Ah) oftewel het laadbereik, u zult begrijpen dat u met een lader van een motor fiets geen huishoud accu van 230 ah kunt laden, gebruikelijk is het de regel dat de lader 10% (minimaal 7% en maximaal 20%) van de accu mag zijn, dat betekent bij een accu van 100 ah dat de lader tussen de 7.0 en 20.0 Ah moet zijn. Bij een te grote lader blaast u de accu op en bij een te klein krijgt u de accu niet vol en sulfateert de accu, in beide gevallen loopt de accu ernstige schade op en gaat die kapot, dit is aantoonbaar en hierbij komt de garantie te vervallen. Bij uitval van accu’s is de oorzaak meestal een verkeerde lader.

De praktijk laat zien dat als de accu's niet meer goed functioneren de accu's of op leeftijd zijn of dat ze verkeerd geladen zijn, onder verkeerd geladen verstaan wij:

  • Niet of vergeten te laden
  • Veel te kleine of te grote acculader
  • Een lader die niet geschikt is voor de soort accu die geladen wordt
  • Een defecte spanningsregelaar (veel te hoge of veel te lage laadspanning)

Een accu kan natuurlijk ook een fabrieksfout hebben ook wel celsluiting genoemd, u merkt dan binnen 1-3 maanden dat de accu het begeeft en met een simpele test is dat ook te meten. Het percentage fabrieksfouten is door de vele controles en extra metingen wel zeer klein.

 

Accu’s die een speciale lader nodig hebben staan hier nog even op een rijtje:

  • LOOD - laad modus: lead-acid, wet, car
  • AGM semi tractie - laad modus: AGM of GEL stand
  • GEL - laad modus: GEL stand.
  • VRLA - SPE lader, hoort en zit bijna altijd standaard bij het apparaat en is afgestemd op de huidige accu's.
  • LITHIUM - speciale lithium lader.
  • DEEP CYCLE - speciale lader die bij de machine past, vaak 24, 36 of 48 volt.
  • MOTOR - Hiervoor heeft u meestal een kleine lader nodig van 0,8 - 1,0 ah.     

 

Overzicht accu laders

Overzicht accu laders motor

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2010 - 2021 Energy-shop | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel