Garantie motoraccu

Garantie van motoraccu’s:
Op alle motor accu’s zit 6 maanden fabrieksgarantie (op productiefouten)

Waarom 6 maanden?
Het gebruik van de motor is veelal seizoensgebonden. Veelal worden deze accu's in de
wintermaanden langere tijd niet gebruikt.

Wat verstaat men onder productiefouten?
Een accu met cel sluiting of één waarvan het vermogen wegvalt valt onder de fabrieksfouten.

Andere omstandigheden:
Vaak gaan accu’s kapot door de volgende omstandigheden zoals wij hieronder uitleggen, in deze
gevallen is er geen garantie, maar na het lezen wordt u dat duidelijker.

Dit is niet alleen bij Miton zo, maar bij nagenoeg bij alle merken.

De Levensduur van de motoraccu:
Bepalend voor de levensduur is de mate van het onderhoud. Onderhouden is laden met behulp van de dynamo en / of een acculader. Het gebruik van een goede, betrouwbare lader is belangrijk wanneer:

  •       De motoraccu langere tijd niet wordt gebruikt zoals bijvoorbeeld in de wintermaanden.
  •       Er een alarm, GPS of andere extra’s aanwezig zijn.
  •       Er veel kleine stukjes gereden worden.
  •       Er een lekstroom aanwezig is.

Wanneer een motoraccu langere tijd niet gebruikt wordt heeft de accu een lichte zelfontlading.


Door gebruik te maken van een goede acculader (een automatische druppellader /
onderhoudslader) zorg je ervoor dat de spanning van de accu op peil blijft. Wanneer de
spanning van de accu langere tijd te laag (onder de 12,5 volt) is / komt zal de accu kapot gaan
ook al ga je hem weer opladen. Je zal dan zien dat het voltage na het laden snel weer zakt
onder de 12,5 volt, dit valt niet onder garantie.


Bij diepe ontlading (bv het licht laten aanstaan per ongeluk) bestaat de kans dat je de accu
niet meer geladen krijgt, het voltage is dan te laag waardoor je lader niet gaat laden. De accu
zal dan in de meeste gevallen kapot zijn en helaas is zoiets geen garantie.
Goed onderhoud betekent dus laden en er zorg voor dragen dat de accu op spanning blijft.

 
De Laadspanning:
De laadspanning moet tussen de 13,8 en 14,8 volt zijn (ook bij hoog toerental), is dit niet het geval dan is in de meeste gevallen de spanningsregelaar of de dynamo niet goed, ook een slecht contact kan problemen geven.
Een te lage laadspanning: Wanneer de laadspanning te laag is, dan zal de accu tijdens het rijden niet of niet goed
geladen worden en daalt de spanning van de accu, met als gevolg een kapotte motoraccu = geen garantie.
Een te hoge laadspanning: Wanneer de laadspanning te hoog is blaas je de motoraccu als het ware op,
deze zal dan vaak gaan uitzetten / of bol gaan staan. Lithium is daar zeer gevoelig voor.
Gevolg kapotte accu = geen garantie.
 
Laadspanning controleren:
Het controleren van de laadspanning kan men op een simpele manier met een voltmeter of multimeter, het voorkomt een hoop problemen en voorkom je dat de nieuwe accu snel weer kapot is.

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2010 - 2024 Energy-shop | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel