Accu problemen
Veel voorkomende accuproblemen
Aan alle accu's komt een eind. Een accu wordt verondersteld niet meer inzetbaar te zijn als de nominale capaciteit minder is dan 80% van de oorspronkelijke. Een accu is onderhevig aan een tweetal 'natuurlijke' slijtageprocessen: gridcorrosie (vooral bij startaccu's) en verlies van actieve massa (vooral bij deep cycle accu's). Beide verouderings-processen voltrekken zich geleidelijk.Bij startaccu's zal het einde zich aankondigen door moeizaam starten bij lage temperaturen, accu's voor diepontlading worden in toenemende mate 'kortademiger'.
Accu levert geen startstroom
Bij startaccu's zal het einde van de inzetbaarheid zich aankondigen door moeizaam starten, vooral bij bij lage temperaturen. Dat kan natuurlijk het resultaat zijn van een natuurlijk slijtage proces.
Een accu is onderhevig aan een tweetal 'natuurlijke' slijtageprocessen: gridcorrosie en verlies van actieve massa. Deze processen voltrekken zich geleidelijk, nooit plotsklaps. Dat wil helaas niet zeggen dat de symptonen zich niet van de ene dag op de andere kunnen voordoen: na een vorst kan op pijnlijke wijze duidelijk worden wat bij hogere temperaturen onopgemerkt bleef!
Als het probleem zich voortijdig voordoet moet de oorzaak worden gezocht in gridcorrosie als gevolg van overlading en/of te hoge temperatuur. Het is daarom van groot belang de laadspanning te testen zodat een volgende accu niet hetzelfde lot zal ondergaan.
Een tweede oorzaak kan worden gevonden verlies van van actieve massa door te diepe ontlading. Als de accu onvoldoende capaciteit heeft om te voorzien in de energiebehoefte van het voertuig, kan het niet anders dan dat het einde vroegtijdig wordt bereikt. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor startaccu's die te weinig lading ontvangen. Veel korte ritjes tijdens welke de dynamo er niet in slaagt de accu volledig te laden zorgen ervoor dat ook zonder zware gebruikers een startaccu in een voortdurende staat van diepontlading geraakt die de levensduur dramatisch bekort.
Een accu die om hiervoor genoemde reden nooit volledig wordt geladen kan ook stratificatie optreden. Het zuurbestanddeel van het elektrolyt heeft zich in de onderste lagen van de elektrolyt geconcentreerd, zodat het bovenste gedeelte van de accu inactief is. De hoge zuurconcentratie onderin daarentegen verhoogt kunstmatig de open klemspanning. Hierdoor lijkt de accu volledig geladen, maar produceert desondanks te weinig startstroom.
Accu raakt snel leeg
De meest voor de hand liggende verklaring is dat de accu door slijtage aan het eind van zijn inzetbaarheid is geraakt.
Bij accu's in cyclisch bedrijf is de levensduur sterk afhankelijk van de diepte van ontlading. Feitelijk wordt de levenduur van een dergelijke accu reeds bepaald bij de aanschaf. Daar dient allereerst te worden onderzocht of de accu geschikt is voor de beoogde stroomafname én het beschikbare laadregime.
Te diepe ontlading door onvoldoende capaciteit van de accu of de lader/dynamo kan leiden tot versneld verlies van actieve massa en dus verkorte levensduur.
Een andere, mogelijke oorzaak is sulfatering wanneer de accu langere tijd in ongeladen toestand heeft doorgebracht. Niet alleen verhindert sulfatering de ladingopname, maar ook kunnen sulfaatkristallen in de vorm van scherpe naalden sluiting veroorzaken tussen de positieve en de negatieve plaat. Als een gesulfateerde accu wordt geladen zal als gevolg van deze sluiting de spanning snel oplopen zodat een automatische lader meent dat de accu volgeladen is en uitschakelt. De accu lijkt wel vol, maar is het niet – en dus is hij ook weer snel leeg!
Accu laadt niet op
Als een accu, ondanks een goed functionerend lader of dynamo niet volledig geladen kan worden is dat het gevolg van sulfatering.
Sulfatering heeft altijd blijvend capaciteitsverlies tot gevolg. Bij lichte sulfatering van een niet-gesloten accu kan een aangepast laadprogramma soms nog enig soelaas bieden, maar dat vergt veel tijd en aandacht met weinig kans op succes.
Energy-shop
-
- Welkom
- Extra Voordeel
- Nieuwe Fietsaccu's
- Nieuwe Fietsacculaders
- Auto Accu op capaciteit
- Scootmobiel Accu's Capaciteit
- Scootmobiel Accubak Li-Ion
- Recreatie Accu's op Capaciteit
- Lithium Accu's op capaciteit
- Deep Cycle Accu's
- Portable Powerstations
-
- Auto Accu
- EFB Start Stop Accu
- AGM Start Stop Accu
- Bedrijfswagen Accu
- Classic / Oldtimer Accu
- Autoaccu's Iveco
- Accu Laders Automotive
- Accu kabels
- Accu Poolklemmen
- Autoaccu Vragen
- Anderson Stekkers
- Accu Accessoires
- Acculaders en Voedingen
- Batterijen
- Boot / Marine / Receratie Accu's
- Brandpreventie Rookmelders
- Brandpreventie Hittemelders
- Brandpreventie Koolmonoxidemelders
- Brandpreventie Accessoires
- Brandpreventie FireAngel
- Brandpreventie Brandblussers
- Brandpreventie vragen
- Caravan / Camper Accu's
- Caravan Mover Accu's
- Caravan / Camper Vragen
- Cyclische Gel Accu's
- Ctek Acculaders
- Deep Cycle AGM
- Deep Cycle Accu's
- Deep Cycle Volume
- Duiklamp Accu's
- Huishoud Accu's op Capaciteit
-
Fietsaccu Nieuw
- Amslod
- Bafang
- Batavus
- Bosch
- BMZ Go Swiss
- Brinckers
- Cortina
- Derby Cycle
- E-Bike Smart
- Gazelle
- Giant
- Fatbike
- Flyer
- Gepida
- Greenway
- Halfords
- Joycube
- Kalkhoff
- Kemp Starley
- Koga
- Panasonic
- Phylion
- Pointer
- Protanium
- Qwic
- Shimano
- Sparta
- Stella
- Sundvall
- TranzX
- Victesse
- Vogue
- Votani
- Yamaha
- BMZ
- Rad Power Bikes
- Mate X
- Fietsaccu Reviseren op Model
- Fietsaccu Reviseren op Merk
-
Fietsaccu Laders
- Universele Laders 24 Volt
- Universele laders 36 Volt
- Bafang opladers
- Batavus opladers
- Bosch opladers
- BMZ opladers
- Brinckers opladers
- Cortina opladers
- Derby Cycle opladers
- E-Bike Smart opladers
- Gazelle opladers
- Giant opladers
- Greenway opladers
- Fatbike opladers
- Flyer opladers
- Joycube opladers
- Kalkhoff opladers
- Kemp Starley opladers
- Koga opladers
- Panasonic opladers
- Phylion opladers
- Pointer opladers
- Qwic opladers
- Shimano opladers
- Sparta opladers
- Stella opladers
- Sundvall opladers
- Vogue opladers
- Votani opladers
- Protanium opladers
- Fietsaccu Reparaties
- Fietsaccu resetten
- Fietsaccu Vragen
- Gel Accu's
- Gereedschap Accu
- Golfaccu
- Grasmaaier Accu
- Hengelsport Accu
- Hoogwerker Accu
- Landbouw Accu's
- Lithium Accu's Recreatie
- Lithium Accu's Marine
- Li-Ion Accu Softpack
- Mobiele stroomvoorziening
- Motor Accu / Scooter Accu
- Motor Harley-Davidson
- Motor /Scooter Laders
- Mover Accu's
- Noodverlichting Accu
- Omvormers
- Optima Accu's
- Powerbanks
- Recreatie Accu's
- Schrobmachine
-
Scootmobielaccu op Capaciteit
- Scootmobiel accu advies
- Onderhoud scootmobiel Accu
- 12 Ah Scootmobiel Accu's
- 22Ah Scootmobiel Accu's
- 26Ah Scootmobiel Accu's
- 33-35Ah Scootmobiel Accu's
- 38-50Ah Scootmobiel Accu's
- 50Ah Scootmobiel Accu's
- 60Ah Scootmobiel Accu's
- 75Ah Scootmobiel Accu's
- 100Ah Scootmobiel Accu's
- 110Ah Scootmobiel Accu's
- Scootmobiel Laders
- Scootmobiel Gel Accu's
- Accubak AGM
- Scootmobielaccu vragen
- Scootmobiel op Merk
- Semi Tractie Onderhoudsvrij
- Semi Tractie Nat
- S.P.E. Acculaders
- Start Boosters
- Tuinhuis Accu's
- Uitloopartikelen
- UPS accu's / Backup Accu's
- VRLA AGM Accu loodaccu
- Veegmachines
- Voerboot Accu's
- Vrachtwagen Accu's
- Xenteq
- Zaklampen
- Zonnepaneel Accu's
- Zoek op merk
-
- Contact
- Algemene Voorwaarden
-
Accupedia
- Stappenplan accu vervangen
- Semi Tractie informatie
- Welke accu lader
- Accu problemen
- Uitleg over de Magic Eye
- Wat zijn de oorzaken van lege accu?
- Welke recreatieaccu kies je voor de camper of de boot?
- Welke capaciteit camper huishoudaccu
- Waarom Euro 5 & 6
- Keuze startvermogen bedrijfsvoertuig
- Accupakket vervangen
- Onderhoud, opladen en opslag Optima accu's
- Lege accu, oorzaken en oplossingen
- CCA Uitleg
- Verzending