Mijn fietsaccu is snel klaar met laden

Artikelnummer: Fietsaccu Snel vol geladen
Artikel 6 van 7
Overzicht

 

Dat je fietsaccu snel “klaar” lijkt met laden kan verschillende oorzaken hebben. Het is niet altijd een probleem, maar het kan wel een signaal zijn dat er iets aan de hand is. Hier zijn de belangrijkste verklaringen:


1. Accu was nog (bijna) vol

Een accu die nog voor 70–80% geladen is, vult de laatste 20–30% vrij snel bij. Soms lijkt het alsof laden heel snel klaar is, maar in feite moest er gewoon niet veel bij.


2. Laadcurve van lithium-ion accu’s

E-bike accu’s laden niet lineair:

  • Eerste deel: snel opladen (bulk charge).

  • Laatste deel: veel trager, de lader stopt soms rond 90–95% om slijtage te beperken.
    Daardoor kan het lijken alsof laden “plots klaar” is.


3. Accu of lader beperkt laden

  • Sommige fabrikanten beperken de lading bewust tot ±95% om de levensduur te verlengen.

  • Als de accu erg warm of koud is, kan het BMS het laden ook vroegtijdig stoppen.


4. Capaciteitsverlies / veroudering

Als de accu ouder wordt en minder capaciteit heeft, is hij sneller “vol”. Bijvoorbeeld: een accu die ooit 500 Wh was maar nog maar 350 Wh effectief kan opslaan, laadt natuurlijk sneller.


5. Technische problemen

  • Kapotte cel(len): de BMS stopt met laden om schade te voorkomen.

  • Defecte lader: levert te weinig vermogen en “denkt” te vroeg dat de accu vol is.


Tips om te checken:

  1. Kijk of de accu ook echt lang meegaat in kilometers na zo’n snelle laadsessie.

  2. Vergelijk met eerdere prestaties (haal je nog ongeveer dezelfde actieradius?).

  3. Controleer of de lader knippert → kan duiden op een storing.

  4. Laat bij twijfel de accu doormeten bij Fietsaccu.nu

Website revisie: www.fietsaccu.nu

Nieuw: Nieuwe fietsaccus

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2010 - 2025 Energy-shop | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel